Hvad er Dustcup?

Dustcup er en MTB motionscup med syv løb i sommerhalvåret. De syv løb finder sted i det Storkøbenhavnske område og lokale klubber står for afviklingen af de enkelte afdelinger. De fleste løb er onsdagsløb, som bliver afholdt efter arbejdstid, og enkelte løb er weekendløb. Se mere info om klasser og program rundt omkring på www.dustcup.dk

Hvem kan deltage?

Alle kan deltage - kort og godt! Vi har haft ryttere på mellem 6 og 69 år, vi har plads til alle; Weekend warrios, hygge motionister, feminister, børn, mødre, koner, hattemagere, hardcore downhillers, elite ryttere, begyndere, ambitiøse motionister etc. Du behøver ikke at have licens, og du behøver heller ikke at være medlem af en organiseret klub.

Hjelm er obligatorisk, du får simpelthen ikke lov at starte uden den!

Deltagelse i ride4fun Dustcup sker på eget ansvar! Du accepterer dette ved at tilmelde dig.

Pas på hinanden!

Kør efter forholdene og giv lyd ved overhaling.

Hvis du ser nogen der kommer til skade, så spørg om de er OK og stop op, hvis der er behov for hjælp. Særligt hvis der er tale om alvorlig personlig skade. Hvis du hjælper en rytter, som er kommet til skade og vedkommende har brug for hjælp, så får du godskrevet din tid efterfølgende.

Det er et cykelløb!

Du skal have din cykel med rundt, det er ikke tilladt at løbe uden din cykel eller lign. Det er heller ikke tilladt at skifte cykel undervejs, hvis du ikke kan udbedre en evt. defekt, må du løbe rundt med cyklen, eller udgå. Det er tilladt at modtage hjælp i målzonen, og det er også tilladt at modtage hjælp af andre ryttere ude på ruten. det er et mtb løb - så vi kører på mtb. Det er ikke tilladt at stille op på andet.

Jeg vil kun køre nogle af løbene?

Det kan du godt. Du køber blot det der hedder en 'enkeltafdeling' og dem kan du selv bestemme, hvor mange du vil køre af. Du skal under alle omstændigheder have en elektronisk chip på. Hvis du ikke har en, så kan du købe en ved online tilmeldingen - se mere under tilmelding.

Nummerplade og chip:

Når du deltager i Dustcup, skal du have en nummerplade på styret af din cykel, du vil få udleveret din personlige nummerplade til den første afdeling, som du deltager i, pas derfor godt på den, da den skal bruges gennem hele sæsonen. Chippen sidder i nummerpladen.

Kvaj og Lej!

Har du glemt din personlige chip (nummerpladen), kan du leje en 'kvaje-chip' for et løb, det koster 50 kr. Dertil kommer et depositum på 50 kr., som du får tilbage, når du afleverer den lejede kvajechip retur efter løbet.

Klasser:

Se klasserne på dette link (klik)

Pointberegning for de individuelle klasser:

Vinderen af en afdeling får 150 point, rytter nummer 2 får 149 point, rytter nummer 3 får 148 point osv.

Hvis man ikke når at kører en omgang eller slet ikke deltager ved en afdeling, får man 0 point.

Det dårligste resultat i dine syv løb bliver trukket fra i den samlede stilling.

Den samlede vinder i de enkelte klasser bliver den med flest point. Ved pointlighed er det den sidst kørte afdeling (måske finalen) der tæller.

Pointberegning Team-konkurrencen:

I Team-konkurrencen gælder det om at have de hurtigste ryttere i hver klasse. Det er de fire hurtigste på dagen fra et team, der scorer point til Team-konkurrencen. Et team/klub i team-konkurrencen skal bestå af minimum tre ryttere i samme klasse, som ved tilmeldingen til årets Cup, indskriver sig under samme holdnavn - ex. "DMK SRAM". Den enkelte deltager er selv ansvarlig for, at holdnavnet er stavet 100% korrekt. De fire bedst placerede ryttere i hver klasse i hvert løb samler point sammen til Team konkurrencen. Det behøver ikke at være de samme 4 ryttere som repræsenterer "DMK SRAM" til alle afdelinger. Det er placeringerne på dagen som tæller.

Startboxe:

Alle starter så vidt muligt i forhold til deres niveau. For at sikre dette har vi et startbox system.

Holdnavn:

Man er selv ansvarlig for, at sørge for at ens holdnavn er 100% korrekt stavet, og 100% identisk med hvad de andre på ens hold har tilmeldt sig under. Det er ikke tilladt at skifte hold undervejs – dvs. det hold man starter på gælder for hele Dustcup sæsonen.

Rettelser til de foreløbige resultater:

Efter hver afdeling bliver de foreløbige resultater offentliggjort. Deadline for indsigelser er to dage efter det enkelte løb. Derefter vil resultaterne være endelige, og vil IKKE blive rettet yderligere.

Protest:

I tilfælde af at du vil indgive protest til Dustcup – skal dette ske på stævnepladsen til en person fra Dustcup ledelsen.

Det med småt:

Evt. tvivlspørgsmål afgøres af Dustcup-udvalget